steeds swr-meter in mobieleset-up

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: steeds swr-meter in mobieleset-up

Berichtdoor Ernst » 26 jul 2020, 19:01

https://www.youtube.com/watch?v=QMDX-iSnD4M


In dit filmpje word de diode direct aan de kern en massa gekoppeld

Afbeelding

In de basic van een swr meter zit de swr schakeling niet in de kring opgenomen.

Wel heb je op het stukje waar gemeten wordt een kleine mis aanpassing in de impedantie

Maar of dat nou harmonischen produceert vindt ik wat ver gezocht

oh ja de bronvermelding :)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: steeds swr-meter in mobieleset-up

Berichtdoor president- mckinley » 28 jul 2020, 10:06


Zo werkt een SWR meter niet
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: steeds swr-meter in mobieleset-up

Berichtdoor Charles » 28 jul 2020, 17:46

Waarom een swr-meter ertussen laten? Je gebruikt de swr-meter om je antenne af te stellen, meer niet. Heb je dat gedaan en de antenne staat goed afgeregeld dan heb je de swr-meter niet meer nodig. Dus er tussen uit dat ding. Pas als er wat mis is en dat merk je vanzelf wel dan zet je de swr er tussen om te controleren en opnieuw af te stellen.
Charles
 

Re: steeds swr-meter in mobieleset-up

Berichtdoor Ernst » 30 jul 2020, 21:25

Pas als er wat mis is en dat merk je vanzelf wel dan zet je de swr er tussen om te controleren en opnieuw af te stellen.


Als je bak stopt met zenden bijvoorbeeld dan zet je de swr meter er tussen om te zien dat je de eindtrap opgeblazen hebt :lol:


Ik had hem vroeger in de auto er gewoon tussen zitten was wel zo prettig om een en ander te kunnen zien.

Ik had er ook een kachel tussen zitten van 100 watt dus dan wil je dat wel kunnen monitoren
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: steeds swr-meter in mobieleset-up

Berichtdoor Mike Delta » 03 aug 2020, 18:55

Niemand mijn reactie gelezen, dit lijkt mij toch de meeste correcte manier. Een meter is vaak groot en onnodig goed afregelen en super lange doorgangen wie doet dat nu?

Enkel bij het afregelen van je setup heb je dit nodig.

Let wel op! dat je auto vrij staat omdat de auto laag is zou je tegen huizen/flats en andere autos aan kunnen stralen.
Een lege vrij staande parkeerplaats is ideaal. Regel je antenne af probeer met kale bak en linear af te regelen meestal als je met kale bak afregelt dan
staat die vaak net zoals in huis goed maar check het beide mocht je een linear gebruiken.

Denk er wel aan je rijd of staat stil met je auto dus de afstraling zal altijd anders zijn je zult tegen huizen aan gaan stralen en andere autos.
Dus je swr zal wel een beetje veranderen. Maar dat zal als het goed is en je hebt het goed afgesteld binnen de perken blijven dat je niks zult opblazen.
Maar ik neem aan vooral in de auto dat je geen doorgangen maakt van minuten lang.

Dus regel de set vrij af leg meteen alles goed neer coax/bak linear niet dat je daarna nog veel moet gaan trekken met kabels of dat je opeens afregeld
antenne op de kofferbak maar later toch op dak zet. Probeer meteen alles goed te zetten vooral de antenne anders kun je weer opnew gaan beginnen want
de swr kan verschillende zijn op dak of kofferbak.

Daarna heel belangrijk! veel plezier!
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: steeds swr-meter in mobieleset-up

Berichtdoor Wimpie » 03 aug 2020, 19:24

Ja, ik heb hem wel gelezen (jouw reactie).

Maar.... zoals je wellicht kunt opmaken uit mijn bijdragen, denk ik er anders over (lees: meter er altijd tussen).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: steeds swr-meter in mobieleset-up

Berichtdoor Mike Delta » 05 aug 2020, 22:29

Ja dat kan maar dat is niet wat 9 van de 10 mensen doen. Het is vaak een ding die maar bungelt of die je extra weer vast moet maken.

De vraag is hoe vaak kijk je erop onder het rijden? of elke keer mee kloten als je stilstaat? nee dat doet toch niemand toch?

In 25 jaar nooit iemand gezien die dat had.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: steeds swr-meter in mobieleset-up

Berichtdoor Erik » 06 aug 2020, 10:37

Hallo,

Ook ik heb altijd een swr meter er tussen zitten, basis en mobiel.
Dat andere mensen een ander gedrag en of mening hebben is natuurlijk prima.
Daardoor zal mijn werkwijze niet veranderen.
Basis gebruik ik het liefst een digitale swr power meter, swr direct afleesbaar en afgegeven vermogen.
In de auto wil ik alleen de swr zien.
Daar is de swr het belangrijkste, omdat de antenne nogal eens ergens tegenaan komt, bomen, parkeergarages en dergelijke ongemakken.
Door deze werkwijze al veel ellende voorkomen omdat een probleem meteen werd ontdekt en verdere schade voorkomen.
Ook een low pass filter staat bij mij standaard voor de antenne. :D

Greetz. Erik
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten

cron