Inverterd v

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Inverterd v

Berichtdoor vuurbaak » 07 aug 2020, 20:34

Als je een inverterd v antenne maakt volgens dit ontwerp, https://www.pa3hjh.nl/27mc-antenne/, kun je de beide benen toch ook dubbel vouwen en met een tyrapje vast maken zonder meteen te knippen tot de swr 1.1 staat?

En als je de antenne afregelt op kanaal 20, midden in de band en daar de antenne 1.1 zet staat dan de swr op kanaal 1 netzo hoog als op kanaal 40 bijvoorbeeld kanaal 1 swr 1.2 kanaal 20 swr 1.1 kanaal 40 swr 1.2 .?

En als je dikker draf gebruikt voor de beide benen wordt de antenne dan ook breed bandiger, want als je 1.5 mm2 vd draad gebruikt heb je minder massa dan bij 2.5mm2 vd draad?

Wil zelf deze antenne maken, heb ook een ophang punt mijn beide scanner antennes staan op een mastje met een koe hoorn op de beide uiteinden van de koe hoorn staan de antennes en wil in het midden waar de koe hoorn aan de mast zit de ophangpunt maken voor de draad antenne en deze onder een hoek van 45 graden wegspannen aan de ene kant naar de garage en aan de andere kant naar de regen water pijp, de antenne hangt dan oost-west denk dat dat het mooist is ook op dx gebied dan hangt hij precies richting canada en rusland en aan de zijkanten pak ik dan afrika en scandinavie nog mee( of maak nog een antenne en hang deze noord zuid )
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Inverterd v

Berichtdoor Wimpie » 07 aug 2020, 22:11

Ja, je kunt de eindjes gewoon terugvouwen en vastzetten met tape of iets anders. Ik doe het net zo met draaddipolen.

Afregelen in de buurt van het midden van de band is prima, en zorgt ervoor dat op de uiteinden van de band de VSWR nog meer dan acceptabel is, en ongeveer gelijk.

Theoretisch geeft dikker draad een grotere bandbreedte. Maar je moet dan wel behoorlijk dikker gaan. Het is namelijk de omtrek of diameter die telt, niet de oppervlakte van de doorsnede. Van 1.5 mm2 naar 2.5 mm2 geeft je enkele procenten meer bandbreedte (dus is nagenoeg de moeite niet waard).

Als de antenne oost-west hangt, straalt hij het beste naar noord en zuid. Hij straalt het minste in het vlak van de antenne, anders gezegd: hij straalt het beste loodrecht op de antenne. Zit je echt met de antenne boven zeewater, dan wordt het ietsje anders.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Inverterd v

Berichtdoor 19DT2120 » 08 aug 2020, 09:51

De Inverted V is minder richtings-gevoelig dan de gewone dipool ,maar dat is ook afhankelijk van de hoek v/d apex!
Hoe groter de hoek des te richtings-gevoeliger word de antenne!
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Inverterd v

Berichtdoor vuurbaak » 08 aug 2020, 11:24

19DT2120 schreef:De Inverted V is minder richtings-gevoelig dan de gewone dipool ,maar dat is ook afhankelijk van de hoek v/d apex!
Hoe groter de hoek des te richtings-gevoeliger word de antenne!


Dus als ik de hoek tussen beide benen 45 graden maak zoals ik het hier en daar lees heb ik een redelijk goede antenne om verbindingen te maken binnen Nederland, en is hij ook geschikt voor Dx werk?
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Inverterd v

Berichtdoor Wimpie » 08 aug 2020, 14:32

Aangezien de meeste CB'ers verticaal gepolariseerd zitten, heb je voor binnenlands verkeer een antenne nodig de een sterke verticale component geeft, en lekker hoog staat.

Een inverted-V is dan geen goede keuze. Haaks op de inverted-V dipool is de verticale component echt nul, en in het verlengde is de verticale component relatief zwak.

Zo'n halve golf GPA van dikke 5 m geeft aanzienlijk meer verticale component (en dat ook rondstralend), en je kunt hem makkelijk hoger zetten vanwege dat het stralingscentrum zo'n 2.5 m boven de voet zit.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Inverterd v

Berichtdoor Snof » 08 aug 2020, 14:44

Voor dx werkt mij inverted v die op zolder hangt vaak nog beter dan de gain master 5/8 die buiten op 11,5 m spoelhoogte staat, lokaal is de inverted v wel een stuk slechter maar hij hangt tenslotte binnen en ook lager dan de gain master.

Ik heb hem van 2,5mm² installatiedraad gemaakt onder een hoek van ongeveer 90 graden (2x45)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Inverterd v

Berichtdoor vuurbaak » 08 aug 2020, 19:35

Snof schreef:Voor dx werkt mij inverted v die op zolder hangt vaak nog beter dan de gain master 5/8 die buiten op 11,5 m spoelhoogte staat, lokaal is de inverted v wel een stuk slechter maar hij hangt tenslotte binnen en ook lager dan de gain master.

Ik heb hem van 2,5mm² installatiedraad gemaakt onder een hoek van ongeveer 90 graden (2x45)
Afbeelding



Mooi voorbeeld je hoeft in mijn ogen geen dure antennes te kopen om toch in de lucht te zijn.
En vindt het leuk te experimenteren op simpele manier , daarom wil ik ook wat gaan stoeien hier mee als mijn setje straks gearriveerd is en ben zo links en rechts wel wat aan het lezen op de tablet buiten...
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Inverterd v

Berichtdoor Gammapooka » 08 aug 2020, 19:46

Heb hier ook al 2 jaar een inverted V maar nog steeds geen mantelstroom filter :lol:
Mikey
Avatar gebruiker
Gammapooka
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 19 sep 2017, 05:47
Woonplaats: Andijk

Re: Inverterd v

Berichtdoor Snof » 08 aug 2020, 20:18

Ik heb simpel een pl259 chassis connector in een plankje gemaakt en de draden door het plankje heen gestoken naar de achterkant en vast gemaakt aan het chassis deel, dan heb je een sterke trekontlasting....aan het einde van de poten heb ik een spinbinder-snelbinder geknoopt zodat de poten onder iets spanning staan...metalen haak van de spin heb ik aan 1 zijde eraf gehaald.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Inverterd v

Berichtdoor vuurbaak » 08 aug 2020, 22:15

Gammapooka schreef:Heb hier ook al 2 jaar een inverted V maar nog steeds geen mantelstroom filter :lol:


Als ik het zo lees kan je in plaats van een mantelstroom filter ( 10 windingen aircell7 om een cola fles ) ook een 1 op 1 balun toe passen en deze zijn kant en klaar te koop ( ldg, dx engeneering ) moet simpel te doen zijn, misschien helpt het zelfs om je bakkie te aarden aan de cv ( gewoon schroefje van de behuizing los draaien kabeltje er aan maken en aan de centrale verwarming monteren om zo aarde te creeeren en de mantelstromen kwijt te raken en daar mee het veroorzaken van stroringen in de buurt als ik alles goed begrijp, maar misschien weet oa wimpie meer .
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Inverterd v

Berichtdoor Wimpie » 09 aug 2020, 22:22

Een inverted-V is ook een dipool, alleen is hij niet recht gespannen.

Je wilt doorgaans niet dat er RF stroom in andere constructies dan de antenne ontstaat. Zonder balun of mantelstroom filter gaat in ieder geval je coaxkabel ook meedoen. Met een binnenantenne kun je koppeling met andere metalen delen bijna niet voorkomen, vanwege dat de antenne zelf ook koppelt met andere geleidende constructies. Als je het te bont maakt v.w.b. vermogen, kunnen bijv de CV, (ventilatie) warmtepomp en/of rookmelders rare dingen gaan doen. Ik had ook wat binnenantennes voor 70 cm en 2 m band, maar dat gaan o.a. de buren niet leuk vinden (de lichtnetgekoppelde rookmelders gaan af).

Voor je inverted-V gebruik je dus een 1:1 balun, of een mantelstroom filter (met ferriet, of lucht) die als balun functioneert. Het is niet aan te raden om geen balun of mantelstroomfilter te gebruiken en de mantelstroom af te leiden naar de CV. Als er op je CV leidingen storing komt, komt die storing namelijk ook bij je antenne. Bij gebruik van een dipool met balun (evt mantelstroomfilter) win of verlies je met aarden niets. Met andere worden, voor het RF gedrag is aarden niet nodig.

Ik vermoed dat jij weer veel verre stations op je scanner hebt gehoord. Er was weer dikke tropo de afgelopen nachten. Oh, er is nu ook al weer wat tropo. Ik krijg PI2NON (430.275 MHz) makkelijk open vanuit Maarssen (iets ten noorden van Utrecht).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Inverterd v

Berichtdoor Snof » 10 aug 2020, 11:37

Kijk hier eens dan zie je wat de vorm en de hoogte doet met de impedantie https://www.hfkits.nl/antenne-impedantie/
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Inverterd v

Berichtdoor Charles » 11 aug 2020, 22:30

Wimpie schreef:Met een binnenantenne kun je koppeling met andere metalen delen bijna niet voorkomen, vanwege dat de antenne zelf ook koppelt met andere geleidende constructies. Als je het te bont maakt v.w.b. vermogen, kunnen bijv de CV, (ventilatie) warmtepomp en/of rookmelders rare dingen gaan doen. Ik had ook wat binnenantennes voor 70 cm en 2 m band, maar dat gaan o.a. de buren niet leuk vinden (de lichtnetgekoppelde rookmelders gaan af).
En ik maar denken dat antenne's altijd buiten moeten staan.
Maar staat er geen antenne op het dak, dan hebbie ook geen last van lastige buren. Want wat je niet ziet dan is er dus ook niet :lol:
Charles
 

Re: Inverterd v

Berichtdoor karel 168/268 » 11 okt 2020, 01:29

zag dat er 1 ding nog aangehaald is om de bandbreedte te vergroten ipv draaddikte kan je ook optisch deze antenne voor de gek houden doormiddel van een dubbele draad te spannen deze ziet in het spectrum dan ipv 1,5 mm bv 2 x 1,5 + de tussen ruimte en dat scheeld dan wel een heel stuk ipv 1,5 na 2,5 te veranderen dit deden we al in de vroege jaren 80 om een beam breeder op de band te krijgen (lees draad beam) mvg karel van het twijvel achtige belgie
karel 168/268
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 10 okt 2020, 15:44

Re: Inverterd v

Berichtdoor Snof » 14 okt 2020, 19:18

karel 168/268 schreef:zag dat er 1 ding nog aangehaald is om de bandbreedte te vergroten ipv draaddikte kan je ook optisch deze antenne voor de gek houden doormiddel van een dubbele draad te spannen deze ziet in het spectrum dan ipv 1,5 mm bv 2 x 1,5 + de tussen ruimte en dat scheeld dan wel een heel stuk ipv 1,5 na 2,5 te veranderen dit deden we al in de vroege jaren 80 om een beam breeder op de band te krijgen (lees draad beam) mvg karel van het twijvel achtige belgie

Hoe groot moet of mag die tussenruimte dan zijn, en wat scheelt het in bandbreedte?
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron