Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of niet?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Snof » 14 dec 2020, 23:58

Die is idd 50 ohm en is dus ook een stuk beter dan de rg 58, rg 58 is wel handig om hem te verlengen want de 213 is stug en mag je niet in een te kleine radius buigen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 15 dec 2020, 09:46

Snof schreef:Die is idd 50 ohm en is dus ook een stuk beter dan de rg 58, rg 58 is wel handig om hem te verlengen want de 213 is stug en mag je niet in een te kleine radius buigen.


Leuke wending zo. Hoef ik ook geen andere kabel te trekken.
Ik zal een van de twee kabels eruit trekken en degene waar al de haakse connector aan zit verlengen.

Krijgt die 40 jaar oude kabel nog een nieuwe functie :)

Gr Bram
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor 19-DT-170 » 15 dec 2020, 16:35

Ik hoop alleen voor je dat die 40 jaar oude kabel nog goed is.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 15 dec 2020, 17:32

19-DT-170 schreef:Ik hoop alleen voor je dat die 40 jaar oude kabel nog goed is.


Ook daar gaan we achterkomen, en anders trek ik alsnog een nieuwe kabel.

Vandaag de Sirio New Delta antenne ontvangen.
Fraai ding, maar de bijgeleverde RG-58 coax kabel is erg ielig ivm de RG-213 zeg. Behoorlijk verschil.
Ik zal binnenkort de oude Firestik antenne vervangen door deze Sirio, en dan verder gaan met aansluiten.

Als zendbak zit ik te kijken naar een Major M120 of M588.
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Wimpie » 15 dec 2020, 21:22

RG 58 voelt slap aan t.o.v. RG213, maar je gaat het verschil niet merken. Lees dit als dat je gewoon RG58 kunt gebruiken (als dat makkelijker verwerkt). Natuurlijk niet die zooi waar je door de mantel heen de isolatie goed kunt zien.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 19 dec 2020, 22:55

Snof schreef:Meet de oude coax eens op met een schuifmaat, anders zou ik die verlengen als de plug-coax en voet nog goed zijn....kwaliteit kan nooit slechter zijn dan de rg 58 die je bij de nieuwe antenne krijgt.
Voet wel netjes schoon maken en opnieuw monteren, die roestige ring blank maken met een staalborstel op een haakse slijper, daarna compleet vertinnen.

Dat female koppelstuk kun je idd gebruiken om te verlengen.


Ik ben er inderdaad achter dat de oude voet een andere connector heeft dan de nieuwe voet die bij de antenne kwam.
De oude connector drukt met zijn centrale stift op het pennetje van de antenne voet.
Weet jij toevallig welke standaard dit is?

Dit is de voet (met massieve pen) die op de auto zit (het roestige gedeelte is volgens mij een afsteunplaatje met 3 omgezette hoekjes, waarmee hij zich tegen de onderkant van het dak af zet):
Afbeelding

En dit is de voet van de Sirio antenne :
Afbeelding

Uiteraard past de Sirio antenne gewoon op de oude voet, dus dat is verder geen probleem.
Misschien dat ik nog eens de afdekkap en de afdichtring over zet, die zijn wat netter dan de oude.
Je ziet het dak wel een beetje golven als de antenne wat heen en weer zwiept.

gr. Bram
Afbeelding
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Snof » 20 dec 2020, 11:47

Geen idee meer hoe de connector van een dv 27 voet exact was want dat is inmiddels ruim 35 jaar geleden voor mij.
Kun je bij de oude voet de centrale stift indrukken? dat zit nog ergens in het achterhoofd bij mij maar misschien zit ik er wel compleet naast.

https://www.kcb.co.uk/contents/en-uk/d126.html

Als het dak golft is dat simpel te verhelpen door een grotere plaat aan de binnenzijde te verlijmen (je hebt ruimte genoeg dus lekker groot maken), wel eerst alle roest verwijderen en goed behandelen tegen roest.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 20 dec 2020, 18:51

Snof schreef:Geen idee meer hoe de connector van een dv 27 voet exact was want dat is inmiddels ruim 35 jaar geleden voor mij.
Kun je bij de oude voet de centrale stift indrukken? dat zit nog ergens in het achterhoofd bij mij maar misschien zit ik er wel compleet naast.

https://www.kcb.co.uk/contents/en-uk/d126.html

Als het dak golft is dat simpel te verhelpen door een grotere plaat aan de binnenzijde te verlijmen (je hebt ruimte genoeg dus lekker groot maken), wel eerst alle roest verwijderen en goed behandelen tegen roest.



Je hebt helemaal gelijk, de centrale stift op de antenne voet is in te drukken (zit een veertje achter).

Of ik het dak ga verstevigen weet ik nog niet. Er heeft origineel hier ook een antenne gezeten, dus ik ga er even vanuit dat de Mercedes techneuten dit doordacht hebben (dus een beetje flex is geen probleem).

gr. bram
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor on8svh » 20 dec 2020, 22:23

Het gaat inderdaad over een sirio antenne. De voet is van het oude type. Kabels hiervoor kan je wel nog gewoon aankopen moest je die willen laten staan. (https://consumer.gtv.be/130-14020)

De nieuwe types is tegenwoordig zonder pin, maar beide kabels zijn nog afzonderlijk leverbaar. Zo hoef de voet niet te vernieuwen en hoef je niet op de gesplitste coax te zenden.

Als antenne die het meeste gelijkt op de originele lijkt deze mij het beste alternatief. https://consumer.gtv.be/120-14050
on8svh
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 02 dec 2020, 22:27
Woonplaats: Oudenaarde

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 21 dec 2020, 00:05

on8svh schreef:Het gaat inderdaad over een sirio antenne. De voet is van het oude type. Kabels hiervoor kan je wel nog gewoon aankopen moest je die willen laten staan. (https://consumer.gtv.be/130-14020)

De nieuwe types is tegenwoordig zonder pin, maar beide kabels zijn nog afzonderlijk leverbaar. Zo hoef de voet niet te vernieuwen en hoef je niet op de gesplitste coax te zenden.

Als antenne die het meeste gelijkt op de originele lijkt deze mij het beste alternatief. https://consumer.gtv.be/120-14050


Bedankt voor de link naar de kabel met de DV aansluiting! Goed om te weten dat deze er is.

De Sirio T-27 antenne was inderdaad het alternatief waar ik naar gekeken heb, maar uiteindelijk voor de Sirio New Delta gekozen voor de extra lengte.
Puur op het uiterlijk was de T-27 nog een iets betere match, maar goede ontvangst is uiteindelijk waar het om gaat he.
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Snof » 21 dec 2020, 17:57

Of ik het dak ga verstevigen weet ik nog niet. Er heeft origineel hier ook een antenne gezeten, dus ik ga er even vanuit dat de Mercedes techneuten dit doordacht hebben (dus een beetje flex is geen probleem).

Dat is afhankelijk van de dikte en lengte van de antenne, dat op dat kleine oppervlakte van het voetje kan mooi voor metaalmoeheid zorgen voor dat dunne plaatwerk van het dak.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor leusinkj » 02 maart 2022, 21:08

Hallo begrijp ik het goed dat de voet van de antenne niet met het zenden of ontvangen te maken heeft ik heb namelijk een vrachtwagen met een mobilefoon antenne als daar een spriet /van een 27mc antenne op past zou ik hem kunnen gebruiken?

Met vriendelijke groeten

Jan leusink
P :D resident Ronald Sigma Mini Stinger Black
leusinkj
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 dec 2017, 14:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor 19DT2120 » 02 maart 2022, 23:30

Ik zou het gewoon proberen ,natuurlijk wel eerst je swr controleren :D
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 28 okt 2022, 21:54

Snof schreef:Geen idee meer hoe de connector van een dv 27 voet exact was want dat is inmiddels ruim 35 jaar geleden voor mij.
Kun je bij de oude voet de centrale stift indrukken? dat zit nog ergens in het achterhoofd bij mij maar misschien zit ik er wel compleet naast.

https://www.kcb.co.uk/contents/en-uk/d126.html

Als het dak golft is dat simpel te verhelpen door een grotere plaat aan de binnenzijde te verlijmen (je hebt ruimte genoeg dus lekker groot maken), wel eerst alle roest verwijderen en goed behandelen tegen roest.


Dit is wel een heel fraaie site met een mooi aanbod.
Nadeel is dat ze sinds Brexit ook niet meer naar Europa versturen, wegens douane gedoe.

Dit zijn trouwens de DV connectoren oude en nieuwe stijl, echter alleen voor RG58 en niet voor RG213.
Afbeelding

Een vergelijkbaar bedrijf met zo'n mooi aanbod in Europa of Nederland, heeft iemand een suggestie?

gr. Bram
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Snof » 29 okt 2022, 00:52

Ik zou ook niet weten wat het nut van een paar meter rg 213 aan een DV 27 antenne zou zijn.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten