Welke antenne kabel

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Welke antenne kabel

Berichtdoor Jaapie » 13 sep 2021, 09:57

Wat voor een antenne kabel kan ik het beste kopen en waar?

Ik wil eens kijken of ik in mijn nieuwe omgeving (dicht bij Nijmegen) mijn oude hobby kan oppakken, 27mc. Ik heb een oude 22 kanaals liggen, maar geen fatsoenlijke antenne. Bij mijn oude woning in Amsterdam heb ik het zonder succes met een draadantenne geprobeerd, die zou ik om te beginnen hier eens willen proberen. Ik heb alleen geen lange kabel om hem aan te sluiten. Ik zat te denken aan een meter of 10 a 15, dat ligt hem eraan hoe ik de antenne plaats. Wat is een betaalbare/goede kabel en waar koop ik die het best. Meteen wat pluggen aanschaffen om tussen kabeltjes te maken.

Ik heb ook een RTL-SDR liggen die ik eens wil gaan proberen. Tot nu toe heb ik daar weinig anders op kunnen ontvangen dan de 3 meter en daar doe ik het niet voor. Het zou mooi zijn als ik dezelfde kabel daar voor kan gebruiken, eventueel met een koppel-stukje/kabeltje.

Afbeelding
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Thijs » 13 sep 2021, 11:41

ik zou voor z'n kort stukje gewoon RG58 gebruiken:
https://dile.nl/product/k-po-rg-58-cu-high-quality/
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Wimpie » 13 sep 2021, 11:45

Ik zou even niet te veel investeren. Het aantal gebruikers is flink afgenomen, en de storing is flink toegenomen. Met een 0.5W 22 kanalen bakkie ga je figuurlijk gesproken de straat niet meer uit komen. Die storing is namelijk ook bij je tegenstations, tenzij ze op de vlakte wonen, of mobiel zijn.

Voor jouw 10...15 m kabel, ga gewoon voor RG58 (met MIL-C-17 F erop) met massieve isolatie. Neem kabel van een bekende leverancier, er is nogal wat zooi in omloop met erg weinig koper in de afscherming.

Het bakkie
Zoals je weet mag je 40 kanalen gebruiken, ook met SSB. Wellicht kun je ergens voor heel weinig een 40 kanalen bakkie lenen/regelen, vanwege dat je nu bijna de helft van de kanalen mist, en van 0.5 naar 4 W doet best veel.

Ik heb geen idee wat voor draadantenne je bedoelt. De meeste stations zitten verticaal gepolariseerd, dus je draad zo toch aardig verticaal moeten hangen.

RTL dongle
houd er rekening mee dat als je aan zo'n RTL dongle een goede antenne hangt, hij wellicht slecht gaat werken vanwege teveel signaal op de ingang.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Jaapie » 13 sep 2021, 12:43

@Thijs Bedankt voor de link, is de kwaliteit van die kabel voldoende?

Wimpie schreef:Ik zou even niet te veel investeren. Het aantal gebruikers is flink afgenomen, en de storing is flink toegenomen....

Precies de rede waarom ik het eerst wil proberen. Die storing is waardeloos en helaas niet veel aan te doen heb ik al begrepen. Ik heb ook een 40 kanaals liggen, maar die zend om één of andere rede niet meer. Ik kan die bak wel gebruiken om te luisteren of er andere in de buurt zijn die gebruik maken van de 27mc die ik kan ontvangen. Als dat het geval is is het misschien de moeite waard om een kleine investering te doen en wat beters te kopen.

edit:
Wimpie schreef:RTL dongle
houd er rekening mee dat als je aan zo'n RTL dongle een goede antenne hangt, hij wellicht slecht gaat werken vanwege teveel signaal op de ingang.

Zoiets las ik elders ook al ja. Wellicht moet ik er een filter tussen hangen, maar hoe en wat met filters weet ik nog niet. Hangt natuurlijk van de band af. Om te beginnen lijkt het me leuk als ik wat korte golf kan ontvangen, zelfs dat lukt nu niet. Dat is nu even een stap verder, eerst maar eens een coax naar buiten toe en er een provisorische, maar goed werkende antenne aan hangen.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Thijs » 13 sep 2021, 17:16

ik heb specifiek deze nooit geprobeerd maar Dile en K-po hebben er geen belang bij een waardeloos product te verkopen.

Natuurlijk krijg je waarvoor je betaald en dit is de meest voordelige coax die ze bij K-po hebben.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor 19DT2120 » 13 sep 2021, 17:45

Ik had zelf nog Hirshmann kabel liggen en deze gebruik ik nu voor het RX werk met oa de dongle van RTL-sdr ,werkt prima .
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Wimpie » 13 sep 2021, 20:49

Thijs schreef:ik zou voor z'n kort stukje gewoon RG58 gebruiken:
https://dile.nl/product/k-po-rg-58-cu-high-quality/


Ik weet niet wat ze met die kabel hebben gedaan, maar als ik deze
https://www.hamshop.nl/coax-connectoren ... abels.html
bekijk, dan zit de omvlechting toch heel anders (heeft mijn voorkeur). Hopelijk heeft K-PO de afscherming wat door de war gegooid bij het strippen.

Laat je niets wijsmaken door CPR / ECA class kreten bij kabels. Dit heeft alleen te maken met brandverspreiding/rookontwikkeling/etc via de kabel en niets met de elektrische eigenschappen
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Jaapie » 14 sep 2021, 14:56

Aangeschaft bij hamshop.nl, die zag er inderdaad beter uit. Meteen wat pluggen mee besteld.
Bedankt voor de hulp. Zodra ik het binnen heb en tijd om het aan te sluiten kom ik wel weer met nieuwe vragen of bevindingen :D
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Snof » 14 sep 2021, 17:43

Als je de antenne klaar hebt en je vindt het te rustig op de std 40 kanalen...ik heb hier nog 2 kleine mobile bakjes met 400 kanalen ergens rond zwerven die je mag lenen....dan hoor je dagelijks een hoop geklets op 935 :mrgreen:
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Jaapie » 14 sep 2021, 18:49

Dat zou geweldig zijn @Snof

Laat ik eerst maar eens kijken wat ik zo voor elkaar krijg. Ik heb vanmiddag even geluisterd op de 22 kanaals bak met de draadantenne onuitgerold aan een spijker in het kozijn. Dat leverde natuurlijk geen resultaat op, maar wat mij wel verontruste is dat ik op deze manier toch al een dikke S9 aan storing had op sommige kanalen. Ik hoop dat dat minder wordt als de antenne beter en ook verder van het huis hangt en dat het niet juist nog meer wordt doordat de antenne meer signaal en dus ook storing opvangt.

Volgens mij moet ik het qua afstand redden naar jouw toe met voldoende vermogen, maar ik zit hier wel een beetje achter een berg, dat kan nog problemen geven.

Omstreeks welk tijdstip is dat geklets op 935? Ik zou dat in principe toch ook op de RTL-SDR dongle moeten ontvangen.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Snof » 14 sep 2021, 20:21

Vaak hoor ik al voor 08.00 geklets uit Nijmegen, tussen 17.00 en 20.00 is het ook regelmatig druk.
Met een sdr dongel zou je ze idd moeten kunnen horen als de antenne redelijk werkt.

Met mijn 2e antenne (1/2 golf gpa) op 2,5m spoelhoogte ontvang ik ze hier dik over een S9, Wageningen komt dan wel met wat ruis binnen S5.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Jaapie » 25 sep 2021, 20:31

Ik heb vandaag eindelijk mijn verloopkabeltje ontvangen.

Afbeelding

Nu kan ik (zodra ik er de tijd voor vind) mij RTL-SDR aansluiten op mijn zelfgemaakte draadantenne voor de 11m. Dan kan ik eens kijken of ik Snof en zijn metgezellen kan ontvangen.

De andere kabel en connectors had ik al binnen. Ik heb vorige week al eens gekeken of ik wat kan ontvangen op de 22 kanaaltjes. Het resultaat was weinig bemoedigend. De s-meter vloog op de meeste kanalen strak in de hoek van de storing, maar er was helemaal niets te horen van andere stations.

De antenne hangt ook waardeloos moet ik toegeven. Ik heb hem nu tussen de gevel en een bezemsteel gespannen op 2 meter boven de grond. Ik zit nog te piekeren over hoe ik dat beter kan doen. Het huis is aan de voorkant zoals een normaal eengezinswoning, bg, 1ste en dan zolder, maar aan de achterkant in de achtertuin waar ik een mast zou kunnen plaatsen (wat volgens mij ook niet bepaald een goedkope/snelle oplossing is) heb ik er een etage bij, want daar is het grondniveau lager en zit er een souterrain bij. Dat betekend dat ik om over mijn huis te stralen een mast moet hebben van minimaal 12 meter schat ik zo. Ik denk niet dat ik zonder meer een antenne op mijn dak kan (durf te) plaatsen.

Suggesties voor oplossingen zijn van harte welkom.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Snof » 26 sep 2021, 21:16

Geen idee wat voor een kap-dak er op je huis zit, anders de draad antenne op de zolder even testen.
Deze antenne heb ik aan het einde aan een spin-snelbinder gekoopt en staat gewoon netjes 1 op 1 en zit momenteel op een Yupiteru mvt 8000 scanner aangesloten.....ontvangt genoeg hier in de regio.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Jaapie » 26 sep 2021, 21:39

Wat slim, daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Het is een volgens mij een zadeldak met betonnen pannen, vanbinnen hout.
De draad hangt op deze manier natuurlijk niet recht, maar in een hoek. Kan dat geen kwaad?
Ik ga hier komende week zeker mee experimenteren!

edit:
Ik zou hem natuurlijk ook langs de nokbalk kunnen hangen. Dan straal ik richting oost-west, zoals jij hem hebt zou ik noord-zuid stralen. Volgens mij zit jij precies daartussen in ten opzichte van mij, richting noord-west.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Snof » 27 sep 2021, 17:10

De hoek is bij mij ongeveer 2x45 graden, ga je nog scherper dan krijg ik hem niet meer 1 op 1, als je de hoek iets verandert wordt de impedantie gelijk anders en moet je de draden langer of korter maken.
Uiteinde als het kan even hoog van de vloer houden dan is hij mooi symmetrisch.

Die van mijn hangt naar noord en zuid, huis draaien gaat niet lukken :mrgreen:
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten