Boomerang (vroeger - nu)

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Boomerang (vroeger - nu)

Berichtdoor 13WO03 » 25 sep 2021, 00:33

Ik loop al een tijdje met een vraag rond en dat heeft te maken met de huidige Boomerang antennes.
Waar ik ook kijk zijn het bijna allemaal dezelfde types maar die zien er heel anders uit als wat er vroeger in de jaren 80 gebruikt werd.
De oude types hadden een aluminium straler en een schuin radiaaltje waar je kon dippen.

De nieuwe types lijken wel een uit de kluiten gewassen DV27 met een radiaal.
Ik heb er eens mee getest maar om die dingen juist af te regelen is een aardig gepruts en echt juichend is de antenne beslist niet.
Niet dat de oude zo goed voor dx was, maar dat was beter te 1:1 te krijgen en ik vond ze (wat ik mij herinner) steviger.

Nu de hamvraag, zijn die oude types nog te krijgen en onder welke naam worden ze dan verkocht?
Whisky Oscar : 13 WO 03
Avatar gebruiker
13WO03
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 sep 2021, 10:04
Woonplaats: JO21WF

Re: Boomerang (vroeger - nu)

Berichtdoor 19DT2120 » 25 sep 2021, 09:11

Ja ze zijn nog steeds verkrijgbaar ze zijn verkrijgbaar onder 'Boomerang A' en 'Boomerang W' :
Code: Selecteer alles
Mechanical Data:
Materials:   Aluminium, Copper, Galvanized steel, Fiberglass, Nylon
Height (approx):   

BOOMERANG A:
    3900 mm / 12.8 ft
BOOMERANG W:
    3500 mm / 11.48 ft

Weight (approx):   

BOOMERANG A:
    880 gr / 1.94 lb
BOOMERANG W:
    800 gr / 1.76 lb

Mounting type:   On-Mast
Type:   1/4 λ ground plane boomerang
Radiation:   Omnidirectional
Polarization:   Linear vertical
Frequency range:   27 ... 30 MHz Tunable
Systems:   10m-HAM
Gain:   0 dBd, 2.15 dBi
Bandwidth:   

BOOMERANG A:
    ≥ 1.2MHz @ SWR ≤ 2
BOOMERANG W:
    ≥ 700KHz @ SWR ≤ 2

Max Power:   

BOOMERANG A:
    200 Watts (CW) continuous
    600 Watts (CW) short time
BOOMERANG W:
    150 Watts (CW) continuous
    450 Watts (CW) short time

Connector:   UHF-female (SO-239)

http://www.sirioantenne.it/en/products/hf/boomerang-a-boomerang-w


De 'A' versie is dus die jij zoekt en is goedkoper dan de korte 'W' versie en er zijn shops die ze allebei gewoon verkopen zoals oa www.handelsondernemingveenstra.nl , www.jbe.nl , www.truckerswereld.nl en etc.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Boomerang (vroeger - nu)

Berichtdoor rluyster » 25 sep 2021, 10:01

Let op, van de sirio boomerang A zijn 2 versies in omloop, de 'gedateerde' versie kan 200/600 Watts aan, de 'upgraded' versie kan 300/900 Watts aan (en weegt ook minder, 780 gr i.p.v. 880 gr). Bij http://www.truckerswereld.nl hebben ze de 'upgraded' versie.
rluyster
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 sep 2021, 11:07
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Boomerang (vroeger - nu)

Berichtdoor Snof » 26 sep 2021, 21:30

De korte versie werkt veel slechter als bv een Wilson 1000, dus die zeker niet nemen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Boomerang (vroeger - nu)

Berichtdoor 13WO03 » 02 okt 2021, 14:52

Dank jullie voor je reactie. Ik had de oude versie voor ogen dat die wel redelijk werkte.
Laten we eerlijk zijn, hij is lekker klein. Maar na jullie reacties zie ik er toch van af om deze te plaatsen.
Want eigenlijk is het een soort van manke ground plane, dan liever een hele ground plane.
Ik heb bij GB antennes geïnformeerd naar een GP maar de verzendkosten waren niet in verhouding tot de prijs van de antenne. (antenne €50 en verz.kst. €34)
Dit komt omdat alle delen uit 1 stuk bestaan en dan wordt het wel erg lang voor een vervoerder en dan is het ook maar hopen dat het ook recht aankomt..
Erg jammer want het is een mooi product. Dus ik heb nu voor een GP van Sirio gekozen, of deze goed werkt of kwalitatief goed zie ik wel als hij aankomt.

Mijn vraag is beantwoord, dank hiervoor.
Nu eens zien wat de GP gaat doen als hij op het dak staat. Mijn huidige antenne is heeeeeeel klein, een K40 mobile antenne op een pijpje, dus dat kan zeker beter.

Groet Hans
Whisky Oscar : 13 WO 03
Avatar gebruiker
13WO03
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 sep 2021, 10:04
Woonplaats: JO21WF

Re: Boomerang (vroeger - nu)

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 okt 2021, 18:41

Hans het is geen manke GP. Het is een GP met één tegen capaciteit, dus hij is een beetje richtinggevoelig dan een 'gewone' GP.
Dat kan ook gunstig zijn als je interesse hebt in een bepaalde richting.
Ik zou hem zelf gebruiken, want het zijn zeker geen slechte antennes. Vroegâh ( jaren '90 ) meerdere keren stations gewerkt die met een boomerang werken
en ze deden echt niet veel onder voor een 'normale' GP.
Ik ga er even van uit dat je niet de verkorte versie hebt.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Boomerang (vroeger - nu)

Berichtdoor 13WO03 » 03 okt 2021, 20:43

Dag Pascal,

Nou ik ga deels met je mee dat het onder een GP valt.
Een volwaardige GP heeft een plane, lees = tegen capaciteit geheel onder de antenne, dus rondom de straler.
Zodoende wordt het signaal in alle richtingen (mits geen invloed van de omgeving) netjes onder een bepaalde hoek ontvangen/uitgezonden.
Bij een Boemerang is dat maar voor een heel klein gedeelte, daar is maar 1 pootje wat de 50 Ohm moet maken. In alle alle richtingen is de hoek waar je signaal uitzend of ontvangt geheel anders dan in de richting van het pootje.

Dit is echter geheel iets anders dan een richteffect, bij een richtantenne word het veld echt wel met enige dB onderdrukt en gaat het hoofdzakelijk in de hoofdrichting. Hoe langer de boom en met de benodigde aantal elementen zowel in het horizontale als in het verticale vlak. En in het laatste zit het juist, bij een Boemerang wordt de donut een beetje ingeduwd, maar dat is geen richteffect. Datzelfde behaal je ook met een boom of lantaarnpaal in de buurt, alles heeft invloed. Het pootje is er puur en alleen om de 50 Ohm te behalen. Een netter veld of donut vorm krijg je door er meerdere pootjes onder te zetten.

Maar ik ben het wel eens met je dat het onder een GP valt, maar in mijn ogen (persoonlijke mening he :D ) wel een manke.
Ideaal voor een balkon of op plekken waar het anders even niet kan.

Trouwens even info, ik heb hier thuis toch maar voor een Procomm PT-99 gekozen, de constructie lijkt mij zeer goed. De in de vorige genoemde GP laat ik evengoed komen, die is leuk voor veldwerk en is eenvoudig mee te nemen.
Whisky Oscar : 13 WO 03
Avatar gebruiker
13WO03
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 sep 2021, 10:04
Woonplaats: JO21WF


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten