Anthron 99 aarden tegen blikseminslag?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Anthron 99 aarden tegen blikseminslag?

Berichtdoor Rubberduck » 29 sep 2021, 09:01

Hoi Ik heet John 35 en ben nieuw hier.

Ik heb sinds kort een bakkie voor thuis en heb nu een Anthron 99 gekocht voor op het dak, in de handleiding staat dat je de antenne moet aarden.
Maar op internet lees ik veel over dat dat niet nodig zou zijn.
Het scheelt een gedoe dus ik vraag me af, is aarden tegen bliksem nodig? omdat het geen metalen antenne zou zijn minder risico oid?

Groeten,

John
Rubberduck
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 sep 2021, 10:48

Re: Anthron 99 aarden tegen blikseminslag?

Berichtdoor Robber57 » 29 sep 2021, 10:41

Er zijn meerdere redenen waarom je iedere antenne wilt aarden, betere ontvangst en zend eigenschappen, afleiden van statische elektriciteit die je zeker in kunststof antennes krijgt en bliksem beveiliging.
Dat laatste moet je zien als "alles is al gauw beter dan nix", als bliksem afleiding echt 100% effectief moet zijn moet je er een bedrijf bij halen en word het kostbaar.

6 meter koperen pijp in de grond gedreven met een tuinslang is het minimale wat eenvoudig te doen is, verbinden met dikke koperen kabel (minimaal 16 kwadraat) aan de pijp waar de antenne op staat.

Overigens is het geen "kunststof antenne" (bestaat niet)in die kuststof pijp zit gewoon een koperen geleider, dus ja de antenne mast is van kunststof maar dat maakt voor bliksem niets uit want er zit een koper draad in waarop bliksem graag in slaat, dat stukje kunststof er om heen verhindert dat niet.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Anthron 99 aarden tegen blikseminslag?

Berichtdoor Rubberduck » 29 sep 2021, 10:55

Robber57 schreef:6 meter koperen pijp in de grond gedreven met een tuinslang is het minimale wat eenvoudig te doen is, verbinden met dikke koperen kabel (minimaal 16 kwadraat) aan de pijp waar de antenne op staat.


Dank voor je tip, dan ga ik er toch maar werk van maken.
Ik begrijp alleen je bovenste zin niet helemaal; klopt het dat je bedoelt je een koperen pijp 6 meter in de grond doet?
En vanwaar de tuinslang?
Ik wil de antenne tegen de zijkant van het huis vastzetten met 2 beugels. dan zou ik vanaf daar een extra kabel naar de koperen buis moeten trekken voor de bliksemafleiding?
Rubberduck
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 sep 2021, 10:48

Re: Anthron 99 aarden tegen blikseminslag?

Berichtdoor Robber57 » 29 sep 2021, 15:44

Het NEN heeft er ooit een folder voor gemaakt: https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/NEN%2 ... tennes.pdf

Hier een voorbeeld hoe je een pijp de grond indrijft: https://m.youtube.com/watch?v=JCWTnM14Z88

Je haalt 15 mm buis in lengtes van 3 meter met koppelstukken 15x15, je sluit een pijp aan op je waterkraan en dut zo met waterdruk er op de pijp de grond in, na drie meter koppel je het volgende deel er aan.
Minimaal een 30-50 cm van de gevel en liefst meerdere met elkaar verbonden met dikke koper kabel, de dikke koper kabel naar je antenne moet ongeveer 10 cm vd gevel af blijven en ook van het dak, je moet de kabel dus niet plat op het dak leggen maar op iets van plastic steuntjes.

Iets is beter dan niets maar het kan ook zeker geen kwaad om je inboedel verzekerings eens te checken, vroeger zat het standaard in iedere inboedel verzekering maar met de komst van kabel tv en vrijwel niemand meer een antenne op zijn dak heeft staan is bliksem inslag veelal uit de verzekering gehaald
De maatregelen in de folder zijn goed zelf te doen en geven wat beveiliging maar zijn geen alternatief voor een echte bliksem afleider installatie, maar die kost een fortuin.
Je moet nog steeds realiseren dat ook met zo'n dhz oplossing je waarschijnlijk nog steeds de nodige schade hebt bij een inslag alhoewel deze kleiner zal zijn en (hopelijk) brand word voorkomen, dus check je verzekering.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 29 sep 2021, 16:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Anthron 99 aarden tegen blikseminslag?

Berichtdoor Snof » 29 sep 2021, 16:04

Een koperen pijp in de grond slaan lukt niet (die gaat knikken), als je de tuinslang eraan maakt spuit het water een gaatje en maakt ruimte voor de pijp.

Een echte aarpen is massief en kun je in de grond trillen https://www.youtube.com/watch?v=A8s2NNs ... mezelfbouw

Hoe diep hij moet ligt aan de grondsoort en hoe diep het grondwater zit.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Anthron 99 aarden tegen blikseminslag?

Berichtdoor Robber57 » 29 sep 2021, 16:35

Jah, een echte aardpen is natuurlijk mooier alhoewel die zoals in dit filmpje gaat over een e-net aardpen en niet bliksem beveiliging, volgens mij moet de pen voor bliksem beveiliging dieper maar weet het niet zeker.
Je gebruikt bij bliksem beveiliging ook bij voorkeur geen flexibele kabel maar massieve draad en zo zijn er nog wel meer verschillen maar het idee blijft hetzelfde, iets is beter dan niets en je kunt met beperkte moeite en kosten al een verschil maken.

ik zocht dat filmpje en kon het niet vinden, er is van dezelfde ook een filmpje over het controleren van je aardweerstand, dank voor de link :D
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Anthron 99 aarden tegen blikseminslag?

Berichtdoor Snof » 29 sep 2021, 18:12

Ik ga er van uit dat mijn mast aarde genoeg heeft, de gegalvaniseerde mast zit 5 meter diep...grondwater zit hier op 4 meter.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten