sirio turbo 1000 pl

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

sirio turbo 1000 pl

Berichtdoor Rene » 28 jun 2022, 18:25

Hallo luitjes...
Onlangs heb ik een sirio turbo 1000 pl aangeschaft omdat deze op een PL voet kan.
Reden is dat we weer naar Frankrijk gaan en ik op het dak dan geen plek heb voor een magneetvoet ( Little Will ) omdat er ook een dakkoffer mee gaat.
Op 1 van de dwarsliggers waar die koffer op komt wil ik op het eind de sirio willen..en dan op de massa van de voet een draad als tegencapaciteit onder de dakkoffer spannen
Om het ding af te stemmen heb ik 'm eerst op een magneetvoet gezet midden op het dak , met de analyzer is er ergens halverwege de 40 cept kanalen een flauw dipje te zien , maar is met geen mogelijkheid goed 1:1 te krijgen..
Zijn er meer mensen die deze antenne hebben met dit probleem?
De Little Will die ik heb laat wel een hele nette swr zien op de analyzer.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: sirio turbo 1000 pl

Berichtdoor Snof » 28 jun 2022, 22:33

Een magneetvoet is eigenlijk maar een onbetrouwbaar ding is mijn ervaring met een wilson 1000, ik moest de straler best veel korter maken.
Leg je een stukje dun karton onder de magneetvoet dan veranderd de swr en de frequentie al heel veel.

Straler ff simpel verlengen en kijken wat er gebeurt, of een kortere Straler maken van vd draad om te testen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: sirio turbo 1000 pl

Berichtdoor Rene » 29 jun 2022, 06:28

Ik deel je ervaringen met een kleefvoet niet..voor 2m in het verleden lange tijd met een kwartgolf op een kleefvoet rond gereden...deed het feilloos net als de little will die ik heb...die is simpel af te stemmen zonder al te veel gedoe.

VWB sirio , als ik die inkort of verleng dan zie ik dat vage dipje wel verschuiven maar nergens staat hij mooi resonant..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: sirio turbo 1000 pl

Berichtdoor Snof » 29 jun 2022, 09:59

Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: sirio turbo 1000 pl

Berichtdoor Corvy » 29 jun 2022, 11:12

Ik zou de antenne proberen afstellen met de dwarsligger en draad want zo ga je ze uiteindelijk ook gebruiken.
Als dat niet lukt is dit misschien een optie :
https://www.truckerswereld.be/diamond-mat-50/
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: sirio turbo 1000 pl

Berichtdoor Rene » 29 jun 2022, 12:06

Corvy schreef:Ik zou de antenne proberen afstellen met de dwarsligger en draad want zo ga je ze uiteindelijk ook gebruiken.
Als dat niet lukt is dit misschien een optie :
https://www.truckerswereld.be/diamond-mat-50/


Dat is inderdaad het plan , maar ik had 'm eerst op die magneetvoet af willen stellen want dan heb je de basis al gelegd en dan het verder uitwerken tot een goed werkend geheel op de dwarsligger..
Word alleen lastig als je geen goed startpunt hebt..overigens heb ik 'm nieuw gekocht.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: sirio turbo 1000 pl

Berichtdoor Snof » 29 jun 2022, 15:35

Als je hem nieuw gekocht hebt zou ik hem terug sturen.

Ik heb het gehad met een splinter nieuwe Antron A99....ik heb hem open gemaakt en het soldeerwerk was om te huilen, draad in het onderste deel zat los in de bus waar je het 2e deel in draait, dus de bovenste 2 delen deden niet mee....geen dip te bekennen op mijn RigExpert AA-650.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: sirio turbo 1000 pl

Berichtdoor 19-DT-170 » 29 jun 2022, 21:55

Snof schreef:Een magneetvoet is eigenlijk maar een onbetrouwbaar ding is mijn ervaring met een wilson 1000, ik moest de straler best veel korter maken.
Leg je een stukje dun karton onder de magneetvoet dan veranderd de swr en de frequentie al heel veel.

Je antenne heeft tegencapaciteit nodig; het dak van de auto.
Door er karton tussen te steken isoleer je de antenne van het dak en ontbreekt de tegencapaciteit, waardoor de SWR de lucht in schiet.
Als het de bedoeling was om er karton onder te doen had de producent dit van fabriek af zo geleverd. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: sirio turbo 1000 pl

Berichtdoor Snof » 30 jun 2022, 11:31

@pascal, ik weet dat een Sirio turbo en een Wilson een tegencapaciteit nodig hebben.

Ik heb de Wilson op een stalen plaat van 2x1 meter op de zolder gehad en op het dak van de schuur met stalen ecopanelen 25 m².
Ik heb getest zonder dat dunne rubber onder de magneet en een vulring tussen de bout gedaan zodat er echt een elektrische verbinding is met de afscherming van de coax, ook getest met een a4 tje en karton van 1mm en 5mm dik.
1mm dik ertussen werkt gewoon maar wat mij opviel is dat de swr heel erg afhankelijk is hoe de coax loopt, je kunt niet omlaag tenzij je een gat boort.
Aan de rand van het schuur dak kon ik met de coax wel direct omlaag en dat werkte wel zonder de straler aan te passen.

Op een vw polo werkt de magneetvoet prima zonder de straler aan te passen, in het midden op het dak van de schuur of de stalen plaat is het een ander verhaal want de coax loopt meters horizontaal voordat hij naar beneden kan.
Ook een mantelstroomfilter van coax kan dan een verbetering geven.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: sirio turbo 1000 pl

Berichtdoor Rene » 01 jul 2022, 16:40

De Little Will gebruikt het dak ook als tegencapaciteit..maar er zit wel een laagje rubber tussen om het dak niet te beschadigen.
Die tegencapaciteit word dus capacitief gekoppeld...als je daar nog iets bij tussen doet zoals een stuk karton of papier dan word de capaciteit kleiner en gaat dat al snel slechter werken..
Dat stukje rubber en het oppervlak van de magneet is dus zorgvuldig gekozen icm met het aanpassingsnetwerkje in de voet van de Little Will

Overigens heb ik dat met die sirio even in de ijskast gezet...ga wel kijken of ik de little will ergens op de auto kwijt kan...desnoods op de motorkap..niet ideaal maar zal vast wel werken.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten