Wilson vs (mini) Boomerang

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Hanskehanske » 11 dec 2023, 09:26

Beste mensen,

Ook al is er veel geschreven over het onderwerp mobiele antenne vs Boomerang, toch nog even vragen naar wat meningen.
Mijn zoon ligt met zwaar hersenletsel in een revalidatiecentrum en mag straks af en toe weer naar zn flatje, waar hij (wij) gaan proberen om zn oude hobby weer wat op te pakken.
Inmiddels staat zijn Jumbo weer in zn kastje en aircell 7 ligt weer klaar....antenne nog niet.
Hij heeft zelf nog een Wilson 5000 magneetvoet liggen en ik kan voor hem een (mini) Boomerang bestellen.
Hij heeft een klein balkonnetje op de 1e verdieping en kan geen lengte in de hoogte kwijt, dus gpa o.i.d gaat niet, draadje spannen lukt ook niet.

Wel kan ik een Boomerang kwijt, en misschien een plaatje ijzer op de hoek van de balkonrailing van max 40x40 met daarop de Wilson lukt ook wel.
Het is voor lokaal gebruik, ik woon 8 km verder en wat maten wonen ook redelijk in de buurt (binnen 10 km)

Wat is wijsheid ? Ik neig toch een beetje naar de Boomerang wellicht omdat ie wat van het gebouw afstraalt, en iets minder opvalt......

Ik kan wel wat advies gebruiken.

Bedankt ook namens mn zoon !!
Everest FM 106.2 Stereo 8)
Hanskehanske
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 dec 2023, 20:30
Woonplaats: Huizen

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Snof » 11 dec 2023, 10:32

Als je toch een wilson 5000 hebt zou ik die eerst proberen, plaat van 40x40 is wel te klein als tegencapaciteit dus wat stroomdraden oid aan de plaat maken en kijken of je de swr goed krijgt.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Wimpie » 12 dec 2023, 14:25

Als eerste hoop ik dat je zoon zodanig herstelt van het hersenletsel, dat het leven nog waarde voor hem gaat hebben.

Ik neem aan dat die jumbo niet een 0.5 W versie is uit de MARC tijd.

Je spreekt over 8...10 km. Dat is tegenwoordig een behoorlijke afstand als je met beperkte legale middelen zit. Het storingsniveau op CB is hoog, zeker sinds de opkomst van internet via het stopcontact (PLT/PLC).

Is het balkon voorzien van een metalen hekwerk? Zo ja, dan kun je dat prima als tegencapaciteit gebruiken voor een mobiele antenne. Je kunt dan je 40*40 cm2 montageplaat gebruiken. Als het niet lukt om elektrisch contact te maken, dan kan dat ook met dikke alu tape op de verflaag. Je hebt dan zogenaamde capacitieve koppeling. Een strook van 200 mm lang (50 mm breed tape) is doorgaans genoeg.

Lukt het met de Wilson 5000 niet, dan gaat het met een boomerang ook niet lukken. Ik hoop dat de top van de spriet niet te dicht tegen de onderkant van het bovenliggende balkon komt. je krijgt dan de SWR niet goed. Om te testen zou je de antenne dan wet scheef kunnen zetten. Ik weet dat dit gedoe met de VVE of verhuurder op kan leveren, maar voor een test moet dat kunnen.

Ik zou een mantelstroomfilter opnemen daar waar de coax naar binnen gaat. Dat vermindert de kans op storing vanuit de woning die via de kabelmantel de antenne bereikt. Zo'n mantelstroomfilter kun je maken van een 13 mm klapferriet (split core ferrite) en daar 3 keer RG58 coax doorheen. De Wilson voet wordt standaard geleverd met RG 58 er aan vast (even uit mijn hoofd), en dat gaat drie keer door zo'n ferrietkern. Je hoeft je geen zorgen te maken over de extra demping van een stuk RG58 van een meter of 5.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Hanskehanske » 12 dec 2023, 16:26

Wimpie...bedankt voor de beterschap !

Tja we gaan afwachten in hoeverre het herstelt, maar we houden hoop !

Zijn balkonhekje is van staal, en ik kan de montageplaat met boorparkers op het hek monteren dus als het hek ook wat tegencapaciteit geeft dan is er goede hoop.
Met een Boomerang had ik het idee om het ook aan het balkonhek te maken en dan de "arm" te verlengen zodat de Boomerang 50 cm van het hek staat (dan staat het geheel een beetje vrij).

Met deze info is het dan nog verstandig om voor de Wilson te gaan, of volstaat dan de Boomerang. ?

Mijn antennes staan best hoog, dus als wij elkaar goed kunnen horen is het al mooi !

Bedankt....
Everest FM 106.2 Stereo 8)
Hanskehanske
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 dec 2023, 20:30
Woonplaats: Huizen

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Wimpie » 12 dec 2023, 18:14

Ik zou gewoon eerst die Wilson proberen, die heb je, en het is zonde van het geld als het niet bllijkt te werken. Met een boomerang met staler van 180 cm ga je geen voldoende verschil maken ten opzichte van de Wilson. Als je met die Wilson niet te horen bent, of diep in de ruis, is de enige optie de hoogte in. Mocht de jumbo 0.5 W zijn, dan helpt het zeker om naar een 4 W bakkie te gaan. 9 dB betere S/N verhouding maakt een slecht verstaanbare verbinding doorgaans een stuk beter.

Als de antenne wat va het hek af (de arm) kan, kan in ieder geval de SWR verbeteren omdat de tip dan verder van het bovenliggende balkon af staat. Vandaar ook even tijdelijk wat schuin zetten van de Wilson als je gaat testen.

Mocht het niet gaan lukken (de verbinding), wellicht is er een mogelijkheid om wat op het dak te zetten, of dat de bovenburen het goed vinden dat de antenne tot hun hek komt. Dat gaat wellicht met was buitenhangen problemen geven...
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Snof » 12 dec 2023, 18:59

De korte Boomerang 27W valt tegen, een station hier 3,7 km hemelsbreed verderop heeft hem vervangen voor de langer Boomerang 27A en dat is een groot verschil in signaal sterkte....zoveel verschil had ik zelfs niet verwacht.

Als je met 170 cm van de Wilson goed weg kunt komen gooi je geen 65€ weg, ook weet je dan of er veel qrm is voordat je extra geld gaat uitgeven wat dan eigenlijk geen zin heeft.....straler van de Boomerang 27W is ook korter dan van de Wilson 5000 dus vandaar eerst met de Wilson testen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Hanskehanske » 12 dec 2023, 20:07

Ja duidelijk, ik heb de Wilson 5000 klaarstaan, met een plaatje ijzer van 55x35 deze steek 40 cm over de rand en word koud op de railing met boorparkers geschroefd ook heb ik al een draad aan de plaat gemaakt, en deze word ook voor de zekerheid op de railing geschroefd, hopende dat het voldoende is.......toch ?
Everest FM 106.2 Stereo 8)
Hanskehanske
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 dec 2023, 20:30
Woonplaats: Huizen

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Snof » 12 dec 2023, 20:49

Als die stalen railing een paar meter lang is wordt het alleen maar gunstiger wat betreft de tegencapaciteit voor de antenne.

Zoals Wimpie aangaf, antenne iets schuin zetten als de top van de antenne kort bij beton of ijzer in de buurt komt.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Wimpie » 12 dec 2023, 21:08

Met parkers, boorschroeven of andere dingen die lekker zwaar het metaal van het hekwerk in gaan, kan het niet misgaan. Als je een multimeter hebt, kun je meten of de montageplaat goed contact maakt met het balkonhekwerk, maar ik denk dat die check niet nodig is. Het extra draadje kun je weglaten. Smeer lekker veel vet aan de schroeven (dus even terugdraaien), dan blijft het lang goed omdat je vocht er langer bij weg houdt.


Als je de stations op de flat niet kunt horen door storing, zou ik nog wel even die split core ferrite (klapferriet) overwegen. Die dingen zien er ongeveer zo uit:
https://sinuss.nl/products/zcat2436-133 ... 30-ohm-tdk

Ik hoop dat het gaat lukken, dan heeft je/julie zoon iets om naar uit te kijken. In welke regio zit je?
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Hanskehanske » 13 dec 2023, 22:07

Ok, duidelijk verhaal, dank voor de feedback, ik heb wel wat radio's staan maar hij wil perse de Jumbo, deze is wel 4 w en wellicht nog iets meer 😉 dus qua vermogen zit het wel goed.
Wij zitten in regio 't Gooi dus centraal, ik werk zelf met een icom 7100 met een liermast, dus ik denk dat onderling babbelen wel gaat lukken....we gaan het zien, ik ga vh weekend even het e.e.a uittesten, dit laat ik hier wel even weten.....
Everest FM 106.2 Stereo 8)
Hanskehanske
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 dec 2023, 20:30
Woonplaats: Huizen

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Snof » 14 dec 2023, 16:10

Als de Wilson jouw kant op redelijk vrij zicht heeft moet dat lukken.
Met 8 watt en een Wilson 1000 op het platdak red ik Wageningen net (is 18 km hemelsbreed)
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Wimpie » 28 dec 2023, 18:56

Heb je nog wat experimenten kunnen doen om te kijken of de afstand is te overbruggen?

2023 loopt bijna op zijn eind. Sluit het goed af, en dat 2024 best een aardig jaar mag worden!
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Ernst » 30 dec 2023, 17:33

Met parkers, boorschroeven of andere dingen die lekker zwaar het metaal van het hekwerk in gaan, kan het niet misgaan


Behalve dat je dan een MOC hebt en certificering vervalt omdat je handmatig een modificatie pleegt aan het hek.
Hek = valbeveiliging en kent strenge richtlijnen.
Mits het hek niet van jezelf is zou ik me 10 keer bedenken en het geheel monteren met beugels
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Wimpie » 30 dec 2023, 19:03

Ernst schreef:
Met parkers, boorschroeven of andere dingen die lekker zwaar het metaal van het hekwerk in gaan, kan het niet misgaan


Behalve dat je dan een MOC hebt en certificering vervalt omdat je handmatig een modificatie pleegt aan het hek.
Hek = valbeveiliging en kent strenge richtlijnen.
Mits het hek niet van jezelf is zou ik me 10 keer bedenken en het geheel monteren met beugels


Daar heb je inderdaad een punt (compromitteren veiligheid). Beugels is de netste oplossing. Als het een gelakt hek is, zou ik met metalen beugels direct op de lak ook uitkijken vanwege corrosie. Aluminium tape is dan een prima oplossing om voor RF contact te maken met een gelakte metalen constructie.

Veiligheid is vast de achterliggende gedachte dat in veel regelementen staat dat je niets aan het hek mag bevestigen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wilson vs (mini) Boomerang

Berichtdoor Snof » 31 dec 2023, 00:22

Als het een gelakt hekwerk is, dan roest het ding van binnenuit ook door.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 180 gasten