Korte golf

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Korte golf

Berichtdoor Robber57 » 03 maart 2022, 16:45

De BBC heeft een kortegolfradiodienst gelanceerd in Oekraïne om de veerkracht van haar nieuwsdiensten in Oekraïne en Rusland te waarborgen, zo maakte de Britse omroep bekend. De nieuwe programma's zullen elke dag vier uur Engels World Service-nieuws bieden en het publiek in Oekraïne en delen van Rusland bereiken. Luisteraars in de regio kunnen de uitzendingen ontvangen op 15735 kHz van 16:00 tot 18:00 GMT en 5875 kHz van 22:00 tot 00:00 GMT.

https://frontpage.fok.nl/nieuws/854953/ ... sland.html

Het is niet mijn bedoeling een discussie over de oorlog te gaan doen hier maar dat HF zich in 2022 nog steeds onmisbaar blijkt is toch wel mooi :P
Dit is dan ook precies wat ik een tijdje terug bedoelde in de discussie over dab+ vs FM radio, in geval van nood heb je helemaal nix aan een cel netwerk en wil je een centrale zender met veel reikwijdte hebben voor informatie voorziening van burgers.

Ook op de amateur banden is een een grote interesse ontstaan voor radioverkeer vanuit het gebied alhoewel je vanwege de taal, veelal Russisch of Oekrains, niet veel van kunt maken uiteraard want westerlingen verstaan dat simpelweg niet.
De websdr in twente laat ook dat beeld zien ( [url]websdr.ewi.utwente.nl:8901[/url] ) , tot voor kort vond je daar dagelijks een paar honderd gebruikers met een maximum van 500 inlogs, ik neem aan om de kosten vd inet verbinding enigszins te drukken.
De verbinding liep een paar dagen geleden volkomen vast op het maximum en stond vrijwel de hele dag vol op 500 connecties, als je er op wilde zat er niet veel anders op dan te F5-en tot je er in kwam, gelukkig heeft de uni de nood gezien en de verbinding opgehoogd, ik zie nu al dagen lang duizenden bezoekers per dag, de chatbox laat zien dat het mensen vanuit de hele wereld zijn.
Er zitten de nodige russisch/oekrains sprekende tussen die in de chatbox af en toe melden wat er gezegd word.
Je ziet iig een grote toeloop van mensen die tot gisteren nul komma nix hadden of deden met radio en nu in ene geinteresseerd zijn en de magie ontdekken van het kunnen luisteren naar de andere kant vd wereld.

Toch mooi voor de radio hobby die interesse want het betekent ook dat er veel nieuwe gebruikers bij komen in een uitstervend fenomeen :D
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten