Welk uur DX op 11 meter band

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 24 apr 2019, 19:55

:D Proficiat allemaal voor de juiste antwoorden reactie van de voorspellen over terug komen op de DX 27 mhz... en dat ik geduld moest hebben enzovoorts.

Vanaf deze week is het terug zover, ik hoor DX usb terug op de 27mhz... en met een GPA basis antenne op een top hoogte van 9 meter a 10 meter kan ik van heel ver buitenlandse DX station horen in het Frans, Engels enzovoorts. :wink:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Wimpie » 24 apr 2019, 21:57

Vandaag was er even propagatie mogelijk via de Sporadische E-laag (Es), en dan hoor je buitenlanders tot aan of voorbij de randen van Europa. De CB-repeater had ook even last van wat Italianen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 25 apr 2019, 08:03

Oké Wimpie daarom. Ja want gisteren 24 april 2019 vanaf 18.30 uur ongeveer tot 22 uur kon ik heel veel buitenlandse Dx station's horen in Begië. Ik had nooit gedachte met een verticale GPA antenne en dan nog zo laag van opstellingen met een top hoogte... dat ik zoveel zou ontvangen op DX...

Gewoon spijtig dat mijn cb radio veel storingsbronnen van... QRM ontvangt en daardoor ook 50% ruis ( QRM ) mee moet horen tijdens DX station, maar beter iets horen dan niets horen.


Bedankte Wimpie voor de info DX...


73
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19RE000 » 25 apr 2019, 09:59

27mhzband schreef:Oké Wimpie daarom. Ja want gisteren 24 april 2019 vanaf 18.30 uur ongeveer tot 22 uur kon ik heel veel buitenlandse Dx station's horen in Begië. Ik had nooit gedachte met een verticale GPA antenne en dan nog zo laag van opstellingen met een top hoogte... dat ik zoveel zou ontvangen op DX...

Gewoon spijtig dat mijn cb radio veel storingsbronnen van... QRM ontvangt en daardoor ook 50% ruis ( QRM ) mee moet horen tijdens DX station, maar beter iets horen dan niets horen.


Bedankte Wimpie voor de info DX...


73


Het Es seizoen loopt van ongeveer April t/m September.
Voor 27 MHz betekent dat heel Europa tot zo'n 3000 km prima te werken is.
De signalen zullen variëren van zachte tot uiterst harde signalen en vaak veel QSB.

Es staat buiten de F2 openingen waarmee je de hele wereld kunt werken.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 25 apr 2019, 18:02

Bedankt 19RE000 voor de tip info DX... Dan heb ik nog veel te beluisteren op usb DX 27 mhz...
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor nl1vkl » 29 apr 2019, 15:54

27mhzband schreef:Oké Wimpie daarom. Ja want gisteren 24 april 2019 vanaf 18.30 uur ongeveer tot 22 uur kon ik heel veel buitenlandse Dx station's horen in Begië. Ik had nooit gedachte met een verticale GPA antenne en dan nog zo laag van opstellingen met een top hoogte... dat ik zoveel zou ontvangen op DX...

Gewoon spijtig dat mijn cb radio veel storingsbronnen van... QRM ontvangt en daardoor ook 50% ruis ( QRM ) mee moet horen tijdens DX station, maar beter iets horen dan niets horen.


Bedankte Wimpie voor de info DX...


73


Top hoogte is voor DX veel minder van belang dan sommigen denken, lokaal is dat een andere verhaal. :wink:
Bij goede condities, zoals de afgelopen dagen al een paar keer is voorgevallen, kun je zelfs DX-en op een mobiele spriet. Verwacht daarmee geen wonderen, maar het kan soms best goed en dan lijkt sporadic E propagatie toch op een wonder.
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 29 apr 2019, 17:28

Bedankt nl1vkl voor de informatie.


Ik heb ook een sirio thunder basis cb antenne gaan kopen om te testen voor alleen te ontvangen en niet voor de zenden op de DX 27 mhz banden usb en lsb om te kijken of er veel verschil is in een GPA basis cb antenne en sirio thunder basis cb antenne. Er is bijna geen verschil van DX signaal sterkte van ontvangst te horen op de usb DX 27 mhz banden!
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 153ir012 » 30 apr 2019, 12:30

op een gpa hoogte van sta caravan bijna geheel europa te werken
praat ik wel over 11 jaar terug in nederland alemaal mogelijk
gebruikte een 100 watt
153ir012
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 800
Geregistreerd: 08 maart 2010, 05:34
Woonplaats: Thailand

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 13 mei 2019, 20:07

:shock: Er is meer DX stations op de 11 meter-band usb dx te beluisteren dan op de 10 meter-band usb dx te beluisteren en dit op hetzelfde uur en dag. Is fijn om zoveel DX stations te horen en daar kan ik veel uit leren voor later als ik ooit moest gaan voor mijn radioamateurexamen ( Basisvergunning )... en dan mag ik deze Ranger RCI-2995DXCF ... https://www.radioamateurwinkel.nl/ranger-rci-2995dxcf/
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19DT2120 » 13 mei 2019, 22:37

Er is meer op de 10m te beleven dan jij denkt,vooral via digimode!
Laatst bijgewerkt door 19DT2120 op 14 mei 2019, 06:51, in totaal 1 keer bewerkt.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Siewert » 13 mei 2019, 23:54

19DT2120 schreef:Er is meer op de 10 te beleven dan jij denkt,vooral via digimode!


De laatste 3 dagen hoor ik via mijn mobiele spriet wel heel veel dx die met s3 of s4 binnen kwamen.
Elke keer als ik naar huis dan wel werk rij de ene na de andere Italiaan/Sloveen/Fransoos/Oostenrijker gehoord die contact hadden in NL.
Gisterenavond ff op de zeedijk gestaan maar 't was ontiegelijk druk, condities waren goed zeker?
Even geprobeerd te breken op een s1 dx, hoorde wel iets over een breaker maar verder kwam ik ook niet.
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19RE000 » 14 mei 2019, 00:11

Siewert schreef:
19DT2120 schreef:Er is meer op de 10 te beleven dan jij denkt,vooral via digimode!


De laatste 3 dagen hoor ik anders via mijn mobiele spriet wel heel veel dx die met s3 of s4 binnen kwamen.
Elke keer dat ik naar huis dan wel werk rij de ene na de andere Italiaan/Sloveen/Fransoos/Oostenrijker gehoord die contact hadden in NL.
Gisterenavond ff op de zeedijk gestaan maar 't was ontiegelijk druk, condities waren goed zeker?
Even geprobeerd te breken op een s1 dx, hoorde wel iets over een breaker maar verder kwam ik ook niet.


Ja de condities waren goed.
De komende maanden tot aan ongeveer September zitten wij in het Es seizoen.
In praktijk is er dan veel activiteit te horen tot zo'n 2500 rond ons heen.
Ene minuut hoor je dan Spanje en de andere minuut Zweden en alles daar tussen in.
Veel plezier gewenst.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Siewert » 14 mei 2019, 00:16

Thx...

Momenteel erg druk qua loonwerk.
Als er weer ff tijd is eens zien wat ik kan met mijn mobiele setup.
Als een met een bij mijn binnenkomende s1 mij hoort moet het lukken, hoop ik.
Hier 't Noorden vooral op de 30+ kanalen veel oost Europeanen, rond Kan14 Spanjolen.
Vandaag in de middag een drukte van jewelste met Italianen op Kan4 wat ook ons werkkanaal is.
Toch maar een rustiger kanaal opgezocht ;-)
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19-DT-170 » 14 mei 2019, 17:23

19DT2120 schreef:Er is meer op de 10m te beleven dan jij denkt,vooral via digimode!

Helaas heeft 27mcband gelijk, en dat is al jaren zo.
De hedendaagse radiozendamateurs die doen zich niet meer veel moeite om verbindingen te maken.
Waarom zou je een avond lang in het luchtledige roepen in de hoop dat er condities zijn en er iemand je hoort?
Het is veel gemakkelijker om de dxcluster in de gaten te houden. Als er niemand dx meld op 10m, dan zijn er (blijkbaar) ook geen condities.
Als de 11m band vol zit met dx, en op 10m de bakens uit alle hoeken van de wereld te horen zijn,
dan nog is er maar weinig te horen op 10m. Er wordt maar weinig tot niks gemeld in het dx cluster.
Ik heb het overigens ook al op andere banden gemerkt. Bijvoorbeeld de 21 Mc...
Dan staat er een station in het dxcluster, ga je daar luisteren, dan hoor je alles en iedereen door elkaar heen.
Ga je hoger en lager cq roepen, kun je roepen tot je een ons weegt...
Alleen de frequentie uit het dxcluster wordt beluisterd en beantwoord... :(
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 10 sep 2019, 15:53

Het is weer elke dag kermis op de 11 meter band DX?
DX stations die muziek draaien, namen van frisdranken roepen, rogerpiep van DX stations die vijf tonen geven zoals op de kermis! :roll:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Vorige

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten