Stekker inplaats van sigarettenaansteker

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Stekker inplaats van sigarettenaansteker

Berichtdoor Stoeptegel69 » 22 mei 2020, 22:56

Hallo allemaal

Ik heb laatst een intek m-110 plus op de kop getikt en daar zit een sigarettenaansteker-aansluiting aan. Nu zou ik er graag een stopcontact stekker op willen maken maar ik ben bang als ik dat doe dat dan de boel kapot gaat. Nu heb ik iets gelezen over een transformator, maar verder kom ik niet.

Weet iemand een oplossing. Hij moet 12 volt en 32 ampere zijn.


Ik hoop dat iemand de tijd neemt om mijn vraag te beantwoorden.


Groetjes Pèpe
Stoeptegel69
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 19 mei 2020, 22:00

Re: Stekker inplaats van sigarettenaansteker

Berichtdoor Charles » 22 mei 2020, 23:07

Daar heb je een adapter voor nodig, zoals deze bijvoorbeeld.
https://www.allekabels.nl/sigarettenaan ... teker.html

Nee, ik geloof niet dat jouw bakkie 32 ampere nodig heeft :shock:
Charles
 

Re: Stekker inplaats van sigarettenaansteker

Berichtdoor Stoeptegel69 » 22 mei 2020, 23:10

Hallo charles

Bij mij zit er wel een kacheltje bij misschien dat het daardoor komt. Maar ik heb geen verstand van electronica.

Groetjes Pèpe
Stoeptegel69
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 19 mei 2020, 22:00

Re: Stekker inplaats van sigarettenaansteker

Berichtdoor Stoeptegel69 » 22 mei 2020, 23:12

Hallo charles

Bij mij zit er wel een kacheltje bij misschien dat het daardoor komt. Maar ik heb geen verstand van electronica.

Groetjes Pèpe
Stoeptegel69
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 19 mei 2020, 22:00

Re: Stekker inplaats van sigarettenaansteker

Berichtdoor Robber57 » 24 mei 2020, 13:37

Je zult een zware "adapter" moeten kopen, als 32 amp werkelijk is wat je setje nodig heeft dan noem je zo'n zware adapter een voeding.
Voedingen zijn er in twee types: schakelend en lineair.
Een schakelende voeding gebruikt slimme electronica om de 230 volt netspanning te verlagen naar 12 volt, een lineaire voeding gebruikt een ouderwetse koperen transformator met een klein beetje electronica om van 230 volt 12 volt te maken.
Een schakelende voeding KAN soms wat storing geven, die slimme electronica laat vaak wat storing door en dat zou je kunnen horen in je ontvanger of in je zend signaal, voordeel is wel dat schakelende voedingen goedkoper,kleiner,lichter en efficiënter zijn met als nadeel dat er vaak een ventilator in zit die lawaai kan maken, onder de 10 amp gaat het vaak wel zonder ventilator, de adapter hierboven is zo'n schakelende voeding en omdat ie maar 5 amp is hoeft er geen ventilator in.

Een lineaire voeding is duurder, groter,zwaarder en niet zo efficiënt maar geeft doorgaans een "beter" uitgangs spanning met minder stoor signalen er in, lineaire voedingen hebben vaak geen ventilator alhoewel de grotere en zwaardere weldegelijk een ventilator kunnen/zullen hebben, jouw noodzaak voor 32 ampere kun je beschouwen als een "zware" voeding en die zal zeer waarschijnlijk wel een fan hebben, mijn diamond gsv3000 lineaire voeding van 25 amp heeft een fan alhoewel die redelijk stil is.
Vooral de wat oudere mensen geven vaak liever de voorkeur voor de ouderwetse lineaire voeding, er hangt ook wat nostalgie aan en het gegeven dat wat langer geleden schakelende voedingen enorm veel stoor signalen hadden, dat is de afgelopen jaren wel behoorlijk verbeterd, als je een knap merk en type koopt(dus niet de goedkoopste die je kunt vinden) zal het met die storing meevallen, soms heeft zo'n voeding een stelknop waarmee je de storing(noise) kunt verminderen wat dan wel weer gelijk een teken is dat kennelijk die voeding stoorsignalen heeft.

12v/13,8 volt
Al het spul dat gemaakt is als vervanger van de auto-electra geeft vaak 13,8 volt uitgang omdat dit de spanning is waarop gemiddeld een auto accu werkt maar je noemt het "12 volt"
Vrijwel al het 12 volt spul(iig bakkies) is gemaakt om te werken op een spanning tussen 11 volt en 14,4 volt dus of je voeding 12 volt of 13,8 volt is maakt niet zo veel uit.
Dit forum heeft een paar sponsors/adverteerders, in die winkels kun je een heel assortie aan voedingen vinden speciaal bedoeld voor radio apparatuur, reken er op datje voor een ordentelijke 35 ampere voeding wel wat geld gaat uitgeven,schakelend of lineair.

De sigaren aansteker kun je niet gebruiken op 32 amp, zo'n stekker mag hooguit 10 ampere oid hebben, dus zul je bak/versterker gewoon met losse draden aan de voeding moeten knopen, de meeste voedingen hebben daarvoor van die schroefklemmen waar je de losse draden in kunt klemmen, LET WEL OP DE POLARITEIT van plus en min, plus=rood, min=zwart.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Stekker inplaats van sigarettenaansteker

Berichtdoor 19DT2120 » 24 mei 2020, 13:43

Wat voor een eindtrap zit erbij ? Als het een is van 100w of meer ,dan heb je zeker zoveel sap nodig om hem te voeden.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten