Verschil tussen normaal bakkie en een draagbare

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Verschil tussen normaal bakkie en een draagbare

Berichtdoor Stoeptegel69 » 05 sep 2020, 11:48

Hallo allemaal

Ik vond de 27 mc zender interessant, ik heb naar verschillende bakkies gekeken. Ik zag dat er draagbare (ze lijken op walkie talkies) en normale bakkies waren. Ik vroeg me af wat nou het verschil is.

Ik hoop dat er iemand de tijd neemt om mijn vraag te beantwoorden.

Groetjes Stoeptegel69
Stoeptegel69
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 19 mei 2020, 22:00

Re: Verschil tussen normaal bakkie en een draagbare

Berichtdoor Wimpie » 05 sep 2020, 14:14

Je kunt er mee lopen/klimmen/etc zonder dat je een los bakkie, mike, antenne en accu mee hoeft te nemen. Met een bakkie moet je nog de nodige spullen meesjouwen.

Er is zijn wel meer verschillen:
-Bediening is anders (minder comfortabel) vanwege kleine afmetingen
-De combinatie portofoon met portofoonantenne presteert echt minder ten opzichte van bakkie of portofoon met lange basisantenne.
-Een bakkie met zelfde mogelijkheden als de portofoon is meestal goedkoper.
-het vermogen is beperkt (ten opzichte van een bakkie)

In mijn ogen is de aanschaf van een portofoon alleen zinvol als je er ook daadwerkelijk iets mee gaat doen dat niet lukt met een bakkie met losse toebehoren.

nieuwe FM bakkies koop je voor < 100 EUR. Daar komt dan nog wel een voeding bij. Maar bij de portofoon heb je ook batterijen nodig en een lader.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Verschil tussen normaal bakkie en een draagbare

Berichtdoor Ernst » 05 sep 2020, 17:19

Porto is ook als basis te gebruiken .
Er zijn leuke spulletjes voor te krijgen

Afbeelding
Ook zo voor de microfoon

Afbeelding
(bron : megacom.nl)
Om even maar een voorbeeld te noemen en als je dat leuk vindt zijn er ook porto's met ssb te verkrijgen.

Wil je een bakkie dan kun je een mobielbakkie als basis gebruiken met als voordeel het bedienings- gemak zoals al eerder genoemd.

maar dan zit je vast aan huis of in de auto .. het is maar net wat je wilt

Met een porto zijn dus bede zaken mogelijk. maar lever je wat in op bedieningsgemak
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Verschil tussen normaal bakkie en een draagbare

Berichtdoor Pjotr » 06 sep 2020, 11:31

Hoi stoeptegel,

In je eerdere Posts zie ik dat je interesse toont voor DX, de grotere afstand.
Op de 27mc ben je daarin nogal afhankelijk van de propagatie, als die gunstig is kun je overigens heel leuke verbindingen maken.
Mijn idee van een porto in de 27mc is om contact te houden met een maatje, tijdens wandelingen of zo iets...of om aanwijzingen te geven tijdens off road rijden. Dat soort zaken....
Dat geldt ook voor de porto’s op de uhf. De zgn. LPD en PMR kanalen. Leuk voor korte onderlinge verbindingen en sporadisch “uit het zicht” kan het eens wat verder zijn.

Eigenlijk wil ik zeggen dat de VHF en uhf porto’s niet communiceren met de 27mc (HF). Als je googled op porto 27mc zie je beide soorten verschijnen, maar ze zenden allebei op totaal verschillende frequencies. Dat je dat niet doorelkaar haalt. :wink:

Verder helemaal eens met wat men hierboven schrijft.

Het is wat jij ermee wilt doen en wat jouw plezier geeft.
Pjotr
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 20 jul 2015, 20:20
Woonplaats: Veghel

Re: Verschil tussen normaal bakkie en een draagbare

Berichtdoor Charles » 10 sep 2020, 22:29

Losse bakkies zijn tegenwoordig zo klein dat je die ook portabel kan gebruiken. Een 12V accu hoeft ook niet groot te zijn en dat geheel past met gemak in een rugzak :) Met de mike kan je gewoon van kanaal veranderen, soms is het kanaalnummer ook te zien op de mike.
Blijft over: de antenne. Hoe langer is ook hoe beter, probleem is alleen de aarding. Soms lost men dit eenvoudig op met een lange draad achter je aan te slepen voor de aarding. Schijnt best wel te werken.
Charles
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten